اساسنامه آزمایشگاه جامع تحقیقات 
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 

ماده 1: اهداف:

مهمترین اهداف و محورهای فعالیت آزمایشگاه به شرح ذیل می‌باشند:

ـ ارائه خدمات و افزایش بهره‌وری در زمینة تأمین نیازهای پژوهشی و ارائه خدمات پژوهشی و دستگاهی در سطح فوق آزمایشگاهی به اعضاء محترم هیأت علمی، کارشناسان و محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های همجوار خدمت گیرنده.

ـ ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص استقرار نظام‌های کنترل کیفیت آزمایشگاهی (نظیر ایزو 17025) به سایر آزمایشگاه‌های دانشگاه.

ـ تقویت و توسعه رویکرد شبکه‌ای در زمینه فعالیت‌های آزمایشگاهی مرتبط با تحقیقات

ـ توسعه فنون دستگاهی در جهت افزایش توانمندی‌های تحقیقاتی دانشگاه

ـ استفاده بهینه از تجهیزات آزمایشگاهی

 

ماده 2: ارکان آزمایشگاه:

1ـ شورای اجرایی و راهبری آزمایشگاه

2ـ شورای علمی و فنی آزمایشگاه

 

اعضای شورای اجرایی و راهبری:

ـ رئیس (به پیشنهاد ریاست دانشگاه و تائید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

ـ معاون پژوهشی دانشگاه

ـ رئیس یکی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه به انتخاب معاون پژوهشی

ـ معاون درمان

ـ معاون غذا و دارو

ـ معاون بهداشتی

ـ دو نفر عضو هیئت علمی به انتخاب ریاست دانشگاه

 

وظایف شورای اجرایی و راهبری:

ـ بررسی و تصویب خظ مشی آزمایشگاه

ـ اجرای مفاد همکاری با سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی ـ پژوهشی همجوار و سازمان‌های بین‌المللی مطابق با ضوابط و مقررات

ـ بررسی و تصویب نیازهای تجهیزاتی آزمایشگاه جامع تحقیقات

ـ تعیین نحوه هزینه اعتبارات مربوط به خرید تجهیزات

ـ تصویب گردش مالی سالیانه و ارائه به هیئت امنا

ـ تصویب دستور العمل‌های اجرایی

ـ بررسی مشکلات تجهیزاتی و نیروی انسانی اعلام شده توسط آزمایشگاه و ارائه راهکار متناسب

ـ تهیه گزارش عملکرد جهت ارائه به هیأت امنا

 

اعضاء شورای علمی و فنی:

اعضاء این شورا بنا به پیشنهاد اعضای شورای اجرایی و راهبری و با حکم ریاست دانشگاه تعیین می‌گردند.

 

وظایف شورای علمی و فنی:

ـ تهیه و تنظیم دستور العمل‌های فنی مورد نیاز اعضای آزمایشگاه

ـ نظارت بر حسن اجرای دستور العمل‌های فنی

ـ ارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقاء کیفیت

ـ پیگیری استقرار سیستم ارتقاء کیفیت

ـ بررسی پیشنهادات و مشکلات فنی اعلام شده توسط آزمایشگاه و ارائه راهکار مناسب

ـ تشکیل جلسات ماهانه جهت انجام وظایف فوق

 

ماده 3: ترکیب پرسنلی:

ـ حداقل 6 نفر پرسنل با  حداقل مدرک کارشناسی آزمایشگاه یا رشته‌های مرتبط (مهندسی پزشکی ـ شیمی تجزیه و کاربردی)

ـ متصدی امور دفتری                              1 نفر

ـ کارشناس رایانه                                     1 نفر

ـ متصدی امور اداری و کارپرداز                1 نفر

 

ماده 4: نحوه پرداخت حقوق و مزایا:

ـ پرداخت حقوق پرسنل آزمایشگاه بر اساس حکم کارگزینی و توسط دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌پذیرد.

ـ پرداخت مزایا در قالب کارانه و بر اساس میزان فعالیت‌های انجام شده توسط فرد در آزمایشگاه و با توجه به ضوابط تعیین شده توسط شورای اجرایی و راهبری آزمایشگاه از محل 20% درآمدهای آزمایشگاه و پس از کسر هزینه‌های مربوطه بصورت علی الحساب شش ماهه پرداخت می‌گردد.

 

ماده 5: نحوه راه  اندازی و تجهیز آزمایشگاه جامع تحقیقات:

ـ هزینه ساخت و تجهیزات اولیه آزمایشگاه از محل اعتبارات تملک دارائی دانشگاه مربوط به معاونت‌های مختلف و کمک‌های استانداری و وزارت بهداشت تأمین خواهد شد.

 

ماده 6: نحوه گردش کار آزمایشگاه:

ـ ارائه خدمات به اعضای هیئت علمی دانشگاه مرجع و متقاضیان انجام آزمایش از سایر دانشگاه‌ها باید با هماهنگی قبلی و رعایت اولویت صورت پذیرد.

ـ تعرفه مربوط به هر خدمت بر اساس نوع خدمت و زمان صرف شده و هزینه مواد مصرفی و نگهداری دستگاه محاسبه شده و از طریق معاونت تحقیقات و فناوری ابلاغ خواهد گردید.

ـ قبل از انجام آزمایش باید هزینه مربوطه به حساب آزمایشگاه واریز و فیش واریزی به همراه درخواست انجام آزمایش به آزمایشگاه تحویل گردد.

ـ واحدهای اهدا کننده تجهیزات آزمایشگاهی به آزمایشگاه جامع در اولویت اخذ خدمات آزمایشگاهی بوده و به میزان قیمت تجهیزات اهدا شده بصورت رایگان خدمت دریافت خواهند نمود.

ـ خدمات آزمایشگاهی صرفاً تحقیقاتی بوده و به هیچ عنوان نمی‌بایست با ارائه خدمات روتین درمانی همراه شود.

 

ماده 7: نحوه تأمین هزینه‌های آزمایشگاه:

ـ درآمد اختصاصی حاصل از ارائه خدمات پژوهشی

ـ کمک‌های مردمی